Kunder – holde fast i hvad youve fik

Du tilbringe sandsynligvis meget af din tid på udkig efter nye kunder eller klienter. Men er du sikker på, at du gør nok til at holde fast i dem du har fået. En af de billigste måder at udvikle din forretning er at få kunderne til at komme tilbage og købe mere af dit produkt eller din service.
Hvor mange kunder har du mistet denne måned? Jeg er sikker på, det ikke er noget du ønsker at tænke for meget, men det er uundgåeligt, at du vil miste kunder og klienter for en lang række grunde mange af dem er ud med din kontrol.
Jeg læste en undersøgelse for nogle år siden, der foreslog kunder forlader en virksomhed af fire grundlæggende årsager: 14% forlade, fordi de er utilfredse med kvaliteten af den vare eller tjenesteydelse, 9% forlade på grund af prisen, 5% forlader for andre grunde og tæv stor 72% orlov på grund af “leverandør ligegyldighed”.
For mange leverandører giver gæsterne indtryk af at de er ligeglade om gentage forretning. Jeg har opholdt sig i hoteller, behandlet med banker og realkreditinstitutter og behandlet med leverandører, der ikke synes at passe om jeg kom tilbage eller ej.
Vi skal hele tiden lade kunderne vide, vi interesserer os for dem. Vi har brug for at holde kontakten, skrive til dem, sende dem oplysninger og lejlighedsvis ‘ telefon dem. Når de kontakter os vi nødt til at sikre vi lyder varm og venlig, glad for at høre fra dem, effektiv og måske endda ser og lyder som om vi er sjovt at gøre forretninger med. Det er ikke meget forskellig fra vores personlige relationer. Hvis vi ikke holder fortælle mennesker tæt på os, hvor meget vi pleje og holde skriftligt og ‘ ringe, så vi ikke bør være alt for overrasket, hvis de forlader os en dag.
Brug logik og følelser til at holde dine kunder. Give dem de bedste produkter og service og giver stor værdi for pengene. Men Husk altid, dine konkurrenter gør meget det samme. Forskellen vil blive bestemt af hvordan du kommunikerer med dine kunder på et følelsesmæssigt plan, enten ansigt til ansigt, på den ‘ telefon, brev eller e-mail.
Jeg købte en ny bil fra en lokal forhandler et par år siden. Jeg har aldrig hørt fra dem siden. En forhandler af samme mærke bil halvtreds miles skriver væk jævnligt med oplysninger om særlige tilbud. De sender et regelmæssigt nyhedsbrev og lejlighedsvis meget høflige “telefon opkald. Jeg har tænkt mig at ændre min bil snart, tror der vil være at få salg?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.